Procedura uzyskania pozwolenia na budowę – jak to wygląda w praktyce?
Jesteś przekonany, że na pewno budujesz dom z bali? To dobra decyzja! Pora uzyskać pozwolenie na budowę. Jak to zrobić? Przed Tobą długa droga, ale pomogę Ci w niej. Zapraszam do lektury. Postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości.
Wbrew pozorom, sprawa często nie jest skomplikowana, jednak jest dość czasochłonna i w zależności od indywidualnych przypadków, zajmuje najczęściej 1,5 miesiąca, czasem nawet do pół roku. Zdarzają się jednak skrajne przypadki i cały proces może wydłużyć się nawet do kilku lat. Od czego powinieneś zacząć? Jakie miejsca i urzędy będziesz musiał odwiedzić, aby uzyskać pozwolenie na budowę domu z bali?
Kup projekt architektoniczno-budowlany
Do wniosku o wydanie pozwolenia, będziesz musiał załączyć projekt budowlany. Ten wydawany jest w czterech egzemplarzach, z czego jeden zostaje w urzędzie, drugi trafia do nadzoru budowlanego, a dwa lądują w Twoich rękach (po uzyskaniu pozwolenia na budowę). Masz dwie opcje: wybór gotowego projektu (co jest szybsze) lub zlecenie projektu od zera. O tym, jak wybrać projekt domu już pisałem w tym artykule. Przypominam, że projekt musi pasować do działki i musi zawierać:
- Część opisową;
- Część architektoniczną;
- Część konstrukcyjną;
- Część instalacyjną;
charakterystykę energetyczną,zgody na zmiany.
Przykładowy spis treści projektu:
Aktualne mapy
Do wydania pozwolenia będzie potrzebna aktualna mapa działki. Tę wykona uprawniony geodeta. Mapa powinna być w skali 1:500. Jest to mapa sytuacyjno-wysokościowa, która jest niezbędna do wykonania projektu budowlanego w Polsce. Na mapie będzie naniesiony Twój przyszły dom. A skoro już jesteś u geodety, warto zrobić też badania geotechniczne, nośności gruntu oraz poziomu wód gruntowych.
Zorganizuj pozwolenia na dostawy mediów
Wyobrażasz sobie mieszkanie bez prądu czy wody pitnej? Ja też nie. Jeśli działka nie jest odpowiednio dostosowana, sam będziesz musiał zadbać o wszystkie pozwolenia na dostawy mediów, a w tym energii elektrycznej, gazu, wody i zapewnienie odbioru ścieków oraz odpadów stałych. Aby to zrobić, udaj się do architekta, który przygotuje dokumentację do ZUDP (Zespół Uzgodnień Dokumentacji Projektowej).
Będziesz musiał udać się też do Zakładu Kanalizacji i Wodociągów. Będziesz potrzebował mapkę geodezyjną – przygotuj więc sobie jeden egzemplarz i dołącz do wniosku.
Kolejno będziesz musiał odwiedzić Energetykę. Tutaj będziesz musiał złożyć dwa wnioski:
- Wniosek o zapewnienie energii elektrycznej;
- Wniosek o określenie warunków przyłączenia (formularz otrzymujesz w Energetyce);
- Akt notarialny, mapa sytuacyjna.
Udaj się do urzędu gminy lub miasta
Następny krok to wizyta w urzędzie gminy, który jest właściwy dla lokalizacji budowy. W urzędzie uzyskasz wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Kiedy działka nie jest objęta MPZP (Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzeni), będziesz musiał wystąpić o WZ (zapis o Warunkach Zabudowy). Taką decyzję wydaje wójt, prezydent miasta lub burmistrz, a trwa to od 14 do 30 dni. To ważne dokumenty, które określają warunki budowy. Aby starać się o te dokumenty, będziesz potrzebował wcześniej wspominanych i zaakceptowanych wniosków o określenie warunków przyłączania i aktu notarialnego.
Znajdź kierownika budowy
O tym jak to zrobić, pisałem już w innym artykule. Najprościej jest popytać znajomych lub sąsiadów w okolicy. Zapewne znają kogoś, kto jest wart polecenia. Ten będzie lekiem na większość problemów.
Znajdź biuro projektowe
Szukając biura projektowego również możesz skorzystać z poleceń znajomych lub skorzystać z wyszukiwarki internetowej.
Zmień projekt, jeśli to potrzebne. Czasem zdarza się, że projekt, który wybrał Inwestor, może nie zgadzać się z założeniami projektowymi działki? Co wtedy? Rozwiązaniem może być adaptacja. Czyli przystosowanie projektu do lokalnych warunków, działki i wymagań urzędowych. Adaptacja projektu do działki to najważniejszy etap, który przybliży Cię do załatwienia pozwolenia na budowę. Zaadaptowany projekt posiada przede wszystkim projekt zagospodarowania terenu, czyli mapę działki z zaznaczonym obrysem domu, przyłączami, instalacjami, małą architekturą, projektowaną zielenią i inne, potrzebne elementy.
W biurze projektowym dostaniesz dokumenty, które będą potrzebne w kolejnym punkcie.
Uzyskaj pozwolenia na budowę
To już ostatni punkt. Pozwolenie na budowę wydawane jest w formie decyzji administracyjnej przez odpowiedni organ. Zgodnie z art. 33 pkt. 2 Ustawy o Prawie budowlanym, do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć:
- Cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i zaświadczenie architekta adaptującego o przynależności do Izby Samorządu Zawodowego;
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
- Wypis z rejestru gruntów dla działki swojej i sąsiednich;
- Warunki techniczne dostawy mediów.
Wniosek o pozwolenie na budowę musi być złożony na formularzu urzędowym w terminie obowiązywania decyzji o warunkach zabudowy. Taki wniosek możesz pobrać na przykład ze strony internetowej urzędu i wypełnić go zgodnie ze wzorem lub poniżej. Kiedy uzyskasz już pozwolenie, budowę powinieneś rozpocząć w ciągu 3 lat od dnia wydania pozwolenia.
Zobacz także “Kiedy pozwolenie na budowę a kiedy zgłoszenie?”
Dokumenty do pobrania:
- Wniosek-o-pozwolenie-na-budowe-wzor-2017
- Oswiadczenie-o-prawie-do-dysponowania-nieruchomoscia-na-cele-budowlane-wzor-2017
- Informacja-uzupelniajaca-do-wniosku-o-pozwolenie-na-budowe-lub-zgloszenia-budowy-wzor-2017
Źródła:
https://wybieramprojekt.pl/jak-uzyskac-pozwolenie-na-budowe-krok-po-kroku/
https://www.biznes.gov.pl/opisy-procedur/-/proc/34-pozwolenie-na-budowe